Először is szeretnék elnézést
kérni azon olvasóimtól, akik nem beszélnek angolul a legutóbbi bejegyzésemért,
amely csak angol nyelven született meg. Ennek oka az volt, hogy nem a saját
gépemről írtam, és a dán billentyűzettel nehéz lett volna a magyar karaktereket
használni. Tudom, hogy át lehetne állítani a billentyűzetet, de nem akartam
ilyen számomra bonyolult számítástechnikai műveletekbe belemenni. Főleg mivel a
héten egyszer már IT szakértővé kellett válnom a laptopom újra használhatóvá
tétele érdekében.
Na de sikerült életet lehelnem az
én kicsikémbe, úgyhogy visszatértek az ’á’-k, ’ó’-k meg ’ű’-k, így ma ismét
anyanyelvemen szólok hozzátok. Már amennyire még beszélem a nyelvet, mert sokszor
akadnak gondok vele. Dáviddal és Danával való beszélgetéseim sokszor néznek ki
úgy, hogy inkább visszaváltok angolra mert éppen nem tudom kifejezni magam
magyarul. Ellenben amikor a lányokkal beszélek angolul, akkor meg valahogy az
angol felejtődik el. Mindegy, már kezdik megszokni, hogy néha a legalapvetőbb dolgokra
nem emlékszem.
Szóval egy elég mozgalmas hét áll mögöttünk. Vagyis még nincs vége, de a ma estém kivételesen szabad. Kedden
délután hivatalosak voltunk a városházára, ahol a 2013-as évben Esbjergbe
betelepedetteket fogadták egy kis előadással Esbjerg történelméről, amely nem
tovább, mint az 1860-as évekig nyúlik vissza, illetve megvendégeltek bennünket ’æbleskiver’-rel,
amelyet a meghívóban doughnut hole-nak (fánk lyuk) fordítottak le nekünk. Na
erre kíváncsiak voltunk nagyon! Mondtam a lányoknak, hogy ahol fánk lyuk van,
ott fánknak is kell lennie a lyuk körül. Szóval elmentünk, az ingyen kaja és a
karácsonyi puncs kihagyhatatlan ajánlatnak tűnt. Nos a köszöntő és az Esbjerg
történelméről szóló előadás nem volt különösképpen izgalmas. Az előadó random
képeket mutogatott és mesélt róluk, félig angolul félig dánul. Én már egy idő
után azt sem tudtam követni milyen nyelven is beszél. Az esemény második
felében két csoportra osztottak minket, a fele ment túrára a városházán a másik
fele evett és ivott. Mi Kristiinával az utóbbi csoportban voltunk, míg
Stephanie és Lisa az előbbiben. Úgyhogy mi ettünk, ittunk, a németek meg
körbejárták az épületet. Amikor visszaértek mi következtünk volna, de mivel a
lányok azt mondták, nem volt túl érdekfeszítő a dolog, inkább maradtunk
puncsozni. Nem volt nehéz minket meggyőzni, nagyon király volt a puncs. Ja és
persze a fánk. Na szóval valójában fánkot kaptunk tenyérnyi golyók formájában
lekvárral és porcukorral. Nekem összességében túl édes volt, így 3 után abba is
hagytam. Azt, hogy honnan jött nekik a ’fánk lyuk’ fordítás, nem tudom, én arra
jutottam, hogy a golyók, amiket ettünk az a fánkok közepéből lett kivágva, és
valaki megkapta a rendes lyukas fánkokat. :D Ja és a dán szó első része almát
jelent, ezért néhányan érdeklődtek, hogy akkor ebben van-e alma, vagy hogy is
van ez, de hát persze, hogy nincs, szóval a dán szó is elég megtévesztő. Na de
mindegy.
Ezt követően meginvitáltam
magamhoz a lányokat egy kis karácsonyi hangulatú csajos estére. Hazafelé
beugrottunk pizzáért a Lidlbe, ugyanis a sok fánk után megéheztünk. :D Vettünk
2 sonkás pizzát, amit itthon felturbóztunk egy kis ananásszal és extra sajttal.
Kristiina hozott répatortát, készítettünk narancs- mandarin- pomelo salátát,
ittunk forralt bort, teát, kakaót. Kaptam a lányoktól egy bögrét ajándékba, amin
a Mumin mesefigura található. Nekem fogalmam sem volt erről a rajzfilmről
egészen idén nyárig, amikor is Svédországban lépten-nyomon belefutottunk, majd
a MAX-ben a sajtburger menüm mellé kaptam egy Muminos poharat. A pohár sorsáról
írtam már korábban, sikerült 2 hónapja összetörnöm, és most kaptam a lányoktól
egy bögrét vele, hogy ez már egyszerre emlékeztessen Dániára és Svédországra.
Milyen kis cukik. Én a lányoknak készítettem egy- egy karácsonyi gyertyatartót.
Úgy tűnt, tetszett nekik. J
Szerdán végleg búcsút intettem a biciklizáramnak,
amelyet negyedórányi szenvedés után sem sikerült kinyitnom, majd végül Dávid
közbejárására volt szükség, hogy megszabaduljon a biciklim a zár fogságától,
szóval utána úgy döntöttem, hogy veszek egy másikat. Este a dán csoportunkkal
karácsonyi vacsorázni voltunk. A dán nyelviskola ugyanis ha levizsgázol egy
modulból, akkor megjutalmaz például egy kirándulással egy másik városba, vagy
egy vacsorával, igazából a csoport döntheti el mit akar a pénzzel kezdeni. Mi úgy
döntöttünk, hogy egy menő étterembe szeretnénk karácsonyi vacsorázni. És milyen
jó döntés volt! Jól bekajáltunk, volt aperitif, előétel, főétel büfé, desszert,
sör, üdítő.
Kis csoportunk a Restaurant Parkenben vacsi előtt.
Teríték az első sörömmel.
Előétel egyik fele. Ez a hal a kép jobb oldalán isteni finom volt, első ránézésre nem gondoltam volna. Egyébként valamilyen édes cuccal volt leöntve, szóval meglepő volt, hogy édes halat ettünk, de az ízvilága összességében nagyon bejött. Kár, hogy fogalmam sincs, hogy mi az amit ettem, azon kívül, hogy valami halat. Ha valaki tud bármi infót mondani, azt szívesen fogadom! :)
Stephanieval örülünk a terülj-terülj asztalkámnak.
Főétel. Büfévacsora volt, és én ezeket választottam. Lazac, rántotthal, husi, egy szósz, két szósz, kenyér. Köret nem volt, mondjuk az azért hiányzott.
Desszert
Vacsora után a tanárnő
meglepetéseként ’pakkeleg’-et játszottunk. Ez a dánok tradicionális karácsonyi
ajándékozós játéka. Alapvetően olyasmi, mint a névhúzogatós ajándékozás nálunk,
csak sokkal izgalmasabb, mondhatnám úgy is, hogy egészen stresszes. Sőt gonosz
játék! Szóval tanárnő hozott kb. 10-15 csomagot, amiben mindenféle ajándékok
voltak, de mivel be voltak csomagolva, senki nem tudhatta, miben mi van. Az
első körben szétosztásra kerülnek az ajándékok, mégpedig úgy, hogy körbe
megyünk, mindenki dob dobókockával és aki 6-ost dob, az elvehet egy csomagot.
Ez addig megy, amíg az összes ajándék gazdára nem lel. Az első kör végén még
senki nem örülhet, ugyanis azt még 2 másik kör követi. Természetesen az első
kör végére én 0 db ajándékkal álltam. A második körben, ha hatost dobtál, akkor
elvehettél valakitől egy ajándékot. Mi ezt még tovább turbóztuk azzal, hogy ha
1-est dobott valaki, akkor balra, ha kettest, akkor jobbra kell továbbadnia egy
ajándékot. Ebben a körben sikerült végre 6-osokat dobnom, és a kör végére 3
csomaggal rendelkeztem. Mondjuk a második kör is elég peches volt, ugyanis
Stephanie ült a bal oldalamon, és amikor volt ajándéka, akkor mindig 1-eseket
dobott, és továbbadta a csomagját a bal oldalán ülőnek, míg amikor nem volt egy
csomagja sem, akkor dobott mindig kettest, amivel én kaphattam volna tőle
valamit… Jött a harmadik kör. Előtte kicsomagoltuk az ajándékokat. Nálam egy
szett színes kanál volt, egy csomag lakrits-os keksz (pfejj) és egy kézkrém. Szerintem
mondanom sem kell, hogy a játék végére én voltam az egyetlen, aki teljesen
ajándék nélkül maradt, pedig a kanál szettet sikerült kétszer is visszanyernem.
Közben rájöttem, hogy rossz taktikát választottam, ugyanis a kanál szett nagyon kapós
volt, és valami mást kellett volna elszednem, ha hatost dobtam, de miután erre
rájöttem már nem dobtam hatost. L
Rodrigo viszont volt olyan aranyos, hogy nekem adja az egyik nyereményét a
játék végén, mivel megsajnált. :D Kaptam tőle egy doboz mikulásos gyufát, ami
igazából tök jól jön a gyertyagyújtáshoz, úgyhogy köszönöm!
Pakkeleg második kör után így álltam. A lakrits-os kekszet nem sajnáltam, főleg miután megkóstoltam. Egyébként szörnyű, hogy ezek a skandinávok tényleg bármibe beleteszik ezt a cuccot. Van ilyen tea, sőt még sajt is:
Múltkor a Bilkában találtam rá. Valamiért a telefonos képeimet hiába fogatom be irányba, blogspot mindig visszafordítja eredetibe. :(
Ha már a Bilkánál tartunk:
Kár, hogy én ezeket nem használom. Inkább a Túró Rudit hoznák be...
Csütörtökön tök jó napom volt.
Szereztem új zárat a biciklimhez, egy kellemeset beszélgettem az egyik felsőbb éves
dán sráccal, megdicsérte a tanár a Project Management prezentációnkat, jó
híreket kaptam szakmai gyakorlat ügyben, és még az esti pakkelegen is nyertem 3
ajándékot.
Életemben először adtam elő előadóban, mondjuk nem volt olyan nagy ’Was
ist das’ a dolog, egy fejezetet kellett prezentálnunk a könyvből előre megadott
szempontok alapján. Nagyon jó csoportba kerültem (a tanár osztott be minket véletlenszerűen),
az igaz, hogy 5 főből 3-an vettünk csak részt, de a két társammal nagyon jól
működtünk, úgy gondolom. A tanár elég házsártos amúgy, frankón megmondja a
tutit, ha valami nem tetszik neki, elég szigorú, szóval eléggé meg voltam
lepődve, amikor a prezentáció közben folyamatosan mosolygott és bólogatott,
majd a végén azt mondta, hogy ez egy jó prezentáció volt. Velünk ellentétben sok
csoport kapta meg, hogy ez bizony szar volt. :D
Óra után Husetbe mentünk egy
karácsonyi összejövetelre, amelyet a Studiebyen diákszervezett rendezett.
Mindenkinek kellett vinnie egy 5-20 korona értékű ajándékot, és ismét
pakkeleget játszottunk. Ezúttal sikerült szert tennem egy világító hóemberre,
egy csomag cukorkára, amely együtt járt egy szett mágneses könyvjelzővel, és
egy gyertyatartóra, amelyet végül odaadtam Stephanienak, mert ő nem nyert
ezúttal semmit. *milyenrendesvagyok* Ezt követően ismét kaptunk fánkot és
puncsot. Ettünk meg ittunk, majd jött a karácsonyi dekoráció készítés. Mi
nagyon belemerültünk a csillaghajtogatásba, ami kellően bonyolult volt ahhoz,
hogy 3-szor kelljen újrakezdenem, de kitartó voltam, és valahogy sikerült
összehoznom 2 csillagot is. Egyébként szépek, bárcsak emlékeznék, hogyan
kellett őket hajtogatni… :D Volt amúgy hozzá leírás képekkel, de az alapján
szerintem még golyót sem tudtam volna hajtogatni, nemhogy csillagot, így az
egyik szervező segítségére szorultunk. Kristiina csillaga miatt a csapatunk
nyert egy csomag csoki/karamelt, amelyet szétosztottunk, és mindenki
hazaindult, mert fáradtak voltunk.
Fánk, karácsonyi puncs, cukorkák, lánykák.
Megy a tanakodás. Mégis hogy kell ezt csinálni?
Az első csillagom.
Csipet-csapat.
Ma délután a kevésbé várt Project
Management szimuláció második fele következett. Arról van szó, hogy 2 hete
pénteken egy szimulációs programmal kezdtünk el dolgozni, amelyben egy 12 hétig
zajló projectet kell, mint project menedzser levezetni. Ez annyit tesz, hogy a project
tagok között ki kell osztani a project feladatokat, ki, min dolgozzon. A különböző
feladatokhoz különböző készségekre van szükség, és nyilván a különböző
dolgozók, különböző készségekkel rendelkeznek. Ezeket kell a lehető
legoptimálisabb módon allokálni. Kontrollálni kell a költségeket, a
határidőket, a minőséget, a tagok motivációját fent kell tartani, és
kockázatanalízist kell csinálni. A szimuláció 3 időszakból áll (4-4 hét egy
időszak), ezek között pedig tervezési szakaszok vannak. Amikor a szimuláció
fut, akkor telefonokat kell fogadni, amelyen panaszok jönnek, vagy például a
főnök hív, e-mailek érkeznek, jön a titkárnő valamilyen problémával, amiről
dönteni kell. Ilyesmik. Először nem tetszett a dolog, mert tök gyors volt az
egész, és azt sem tudtuk, hova kapjuk a fejünk, mindenkinek volt valami
panasza, mi meg nem tudtuk, hogy kezeljük őket. Aztán mára a második időszakra
már belejöttünk, és el is kezdtem élvezni, végre megéreztük a program
működését, és jó döntéseket hoztunk. A végére sajnos valami miatt az
eredményeink megint elkezdtek romlani, de akkor már sok mindent nem tudtunk
vele csinálni. Összességében nem volt rossz, bár nem tudom, mit tudok ebből
hasznosítani a vizsgán vagy akár a való életben. Mindenesetre egy
tapasztalatnak jó volt, felfigyeltem néhány addig kevésbé nyilvánvaló skillemre. :P Akit egyébként érdekel a dolog itt kipróbálhatja a demo verziót: http://www.sts.ch/smt/
Húhh, ismét sikerült jó sokat
írnom, mint a régi szép időkben! :P Remélem, azért van erőtök és kedvetek
végigolvasni!
És már csak 7 nap a felszállásig,
ahogy a Ryanair ma e-mailben emlékeztetett, azaz jövő pénteken már repülök is
haza! És amikor végre együtt töltünk egy tökéletes napot a Brigittával, akkor
nem megyünk a CET-be, mert állítólag K@ki. (Bár ő sem volt még ott soha, amit
egyébként nem értek, hogy lehet, hát oda jársz a CET mellé iskolába!!!!)
Puszi az otthoniaknak, üzenem,
hogy sütivel várjatok! :P
Viktória! Hát pont ez a lényeg, hogy iskolába járok, és nem az iskola mellé! :P
VálaszTörlés